مقالات

روش های کاشت گیاه

روش های کاشت گیاه

روش های کاشت گیاه

همه افراد دوست دارند، که در خانه خود یک باغ کوچک ایجاد کنند و خانه خود را با گیاهان داخلی زیبا تزئین کنند. در این مقاله به روش های کاشت گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی و تکثیر آن اشاره شده است. همچنین بهتر است بدانید، که چه نوع گیاهی را برای کاشت و تکثیر انتخاب می کنید. منظور از تکثیر، تولید گیاهان جدیدی است، که با استفاده از گیاه خودتان (گیاه مادر) این کار  انجام می شود. تکنیک ها و راه های متعددی برای برای رشد گیاهان وجود دارد. معمولا تکثیر گیاهان به دو روش انجام می شود، که شامل:

تکثیر جنسی گیاه

تکثیر جنسی گیاه یعنی لقاح گرده و تخم، که باعث تکثیر بذر می شود. ( به تکثیر بذر، انتشار دانه نیز می گویند) بنابراین روش جنسی شامل کاشت گیاه از طریق بذر می باشد. این تکثیر یک تکنیک ساده و قدیمی برای گیاهان زینتی، گیاهان گلدار، سبزیجات، میوه ها و گیاهان دارویی می باشد. یکی از بدی های تکثیر جنسی این است، که گلدهی و باردهی گیاهان با تاخیر انجام می شود. همچنین گیاهانی که بذر تولید نمی کنند با این روش، تکثیر و افزایش پیدا نمی کنند. بنابراین تولید انبوه آن سخت تر می باشد.

روش های تکثیر گیاه

تکثیر غیرجنسی گیاه

سایر روش هایی که برای کاشت گیاه استفاده می شود، تکثیر غیرجنسی می باشد. به تکثیر غیرجنسی گیاهان تکثیر رویشی نیز گفته می شود. زیرا از قسمت های رویشی گیاهان مانند: برگ، ساقه، ریشه و…. استفاده می شود. با کمک تکثیر غیر جنسی می توان گیاهی شبیه به گیاه مادر تولید کرد. یکی از بدی ها و معایب تکثیر غیر جنسی این است، که تنوع ژنتیکی در آن ها دیده نمی شود. به همین دلیل گیاهانی که از نظر ژنتیکی با یکدیگر یکسان هستند، در معرض بیماری ها و ویروس های مشابه قرار می گیرند.

محصولات ویژه: خرید بونسای

انواع روش های کاشت گیاه

در سطر زیر به 10 روش کاشت گیاه اشاره شده است، که شامل:

  • کشت بافت گیاهی

کشت بافت به معنی تولید موجود زنده از یک یا چند سلول می باشد. موجود زنده می تواند تحت شرایط کنترل شده و استریل رشد کند. این روش در مدت زمان کمی می تواند گیاه جدید تولید کند، که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد خاصی دارد. از این روش برای تولید گیاهان انبوه استفاده می شود.

کشت بافت گیاهی

  • تکثیر گیاه از طریق بذر

تکثیر گیاه از طریق بذر را انتشار دانه نیز می نامند، که یک تکثیر جنسی می باشد. در این روش انتقال بیماری های ویروسی به نسل بعد اتفاق نمی افتد و هزینه کمتری دارد. همچنین می توان از نهالی که به وسیله بذر تکثیر و زیاد شده، به عنوان پایه برای پیوند زدن گیاه نیز استفاده کرد. از معایب این روش این است، که تولید گیاهان به صورت انبوه سخت می باشد.

گیاهانی که دانه ندارند را نمی توان با این روش تکثیر داد. همچنین گیاهان یکسان را نیز نمی توان تولید کرد. زیاد شدن گیاهان به وسیله بذر دو نوع می باشد: در روش مستقیم باید بذر را در جایی که به عنوان محل اصلی آن در نظر گرفتید بکارید. در روش نشاء کاری ابتدا باید بذر را در یک گلدان یا جعبه بکارید. زمانی که به رشد و اندازه معینی رسید آن را به محل اصلی باید انتقال داد.

تکثیر گیاه از طریق بذر

  • قلمه زنی

قلمه زنی یک تکثیر غیر جنسی است، که برای تکثیر و رشد گیاه جدید انجام می شود. این روش شامل جدا کردن و بریدن قسمت رویشی گیاه مورد نظر که شامل برگ، ساقه، ریشه و جوانه برگ می باشد، است. بعد از جدا کردن باید آن را در خاک بکارید و یا در آب آن را ریشه دار کنید، سپس در خاک بکارید.

برای این که بخواهید از قلمه گیاه خود به خوبی مراقبت کنید، باید آن را در دما معمولی اتاق قرار دهید و در محیطی قرار بگیرد که نور به اندازه کافی به آن برسد. همچنین باید بستر قلمه مورد نظر را مرطوب نگه دارید، تا ریشه دهی کند. همچنین بهتر است بدانید، که گیاه به وجود آمده از این روش کاملا شبیه گیاه مادر می باشد. قلمه زنی گیاه به 4 شکل قلمه ساقه، قلمه ریشه، قلمه برگ و قلمه جوانه برگ وجود دارد.

قلمه زنی

  • پیوند زدن گیاه

این روش به کمک قلمه گیاه و یا بریدن یک شاخه از گیاه انجام می شود. یعنی باید قلمه و یا شاخه بریده شده گیاه را به ساقه گیاه دیگری که در خاک ریشه دارد، متصل کرد. این دو بعد از مدتی با یکدیگر جوش می خورند. سپس گیاه جدیدی به وجود می آید، که به صورت مستقل به رشد خود ادامه می دهد.

پیوند زدن شامل دو قسمت می باشد. به قسمت پایینی گیاه که دارای ساقه و ریشه است، پایه گفته می شود. به قسمت دوم آن پیوندک می گویند. پیوندک قسمت بالایی گیاه است، که پایه در زیر آن قرار گرفته است. این قسمت دارای جوانه و برگ می باشد. 

پیوند زدن گیاه

  • تقسیم بوته

تقسیم بوته یک تکثیر غیر جنسی است، که برای تکثیر و رشد گیاه جدید انجام می شود. این روش یک تکنیک مناسب برای گیاهان چند ساله می باشد. در این روش باید گیاه مادر را از خاک بیرون آورد. سپس بوته های ریشه دار را از آن جدا کرد و با محلول آب ولرم و سم های قارچ کش آن را ضد عفونی کرد. در آخر باید آن را در خاک جدید کاشت. گیاهانی را، که می توان به کمک تقسیم بوته تکثیر کرد شامل: گیاهان برگ بیدی، سانسوریا و…. است.

تقسیم بوته

  • خوابانیدن گیاه

خوابانیدن، یک تکثیر غیرجنسی می باشد. از این روش برای گیاهانی که کمیاب هستند و یا ریشه زایی آن ها سخت است، استفاده می شود. خوابانیدن گیاه به دو روش ساده و هوایی انجام می شود. در خوابانیدن ساده، باید شاخه گیاه را بدون این که از گیاه مادر جدا کنید آن را به صورت عمودی خم کنید و در خاک قرار دهید. بهترین زمان برای انجام این کار در اواخر زمستان و یا اوایل بهار می باشد.

در خوابانیدن هوایی قسمتی از پوست ساقه را باید جدا کنید. سپس روی محل برش را باید با خزه مرطوب بپوشانید و روی آن را نایلون بکشید. (دقت کنید روی نایلون سوراخ هایی ایجاد کنید برای ورود هوا) بعد از ریشه دار شدن محل مورد نظر باید نایلون را باز کنید. سپس آن را از گیاه مادر جدا کنید و در یک خاک مناسب بکارید.

خوابانیدن گیاه

  • پا جوش گیاه

تکثیر غیر جنسی و یا همان رشد رویشی، که از طریق ریشه گیاه انجام می شود را پاجوش می گویند. در روش تکثیر گیاه به روش پاجوش، بخشی از ریشه های سبز شده گیاه مورد نظر را که در کنار ساقه قرار دارند، جدا می کنند. بعد از جدا کردن آن را مجددا می کارند، تا یک گیاه جدید تشکیل شود.

پا جوش گیاه

  • ساقه زیر زمینی

به ساقه ای که در زیر خاک و یا در سطح گلدان کنار گیاه مادری قرار دارد، ساقه زیر زمینی می گویند. در این روش باید ساقه رونده را در کنار گلدان گیاه مادری کاشت، تا رشد کند. بعد از رشد آن باید گیاهک ها را از گیاه مادر جدا کرد. گیاهانی که از این طریق تکثیر می شوند شامل: ارکیده، سانسوریا، هل، ابایی، کردیلین و مارانتا است.

ساقه زیر زمینی

  • تکمه گیاه

یکی دیگر از راه های تکثیر گیاه به روش غیر جنسی تکمه یا غده گوشتی زیر زمینی می باشد. این روش در گیاهانی مانند بگونیا، گلوکسینیا و گل کوکب انجام می شود.

محصولات ویژه: خرید گل قهر و آشتی

تکمه گیاه

  • پیاز گیاه

در این روش باید پیاز گیاه را در زمان استراحت گیاه، که معمولا از اواخر بهار تا اوایل پاییز می باشد از خاک بیرون بیاورید و آن را چند قسمت کنید. سپس هر کدام از آن قسمت ها را در محل کاشت جدید بکارید. این روش نیز باعث تکثیر و رشد گیاه جدید می شود. گیاهانی که به این روش تکثیر می شوند شامل سنبل، لاله، نرگس و…. است.

پیاز گیاه

نتیجه گیری

در این مقاله به روش های کاشت گیاه و تکثیر گیاه اشاره شده است. شما می توانید با توجه به نوع گیاهتان از یکی از روش های بالا برای تکثیر گیاه خود استفاده کنید. پلنت لند تهران، بهترین فروشگاه آنلاین گل است که بهترین و خاص ترین محصولات را با قیمت عمده و بدون واسطه به تمامی مشتریان از سراسر کشور ارائه می کند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *